Skip to main content

In gesprek met …
Naam: Mirjam Roozendaal
School: Corantijn
Functie: Directeur

“Wat ik nú zo leuk vind aan mijn functie is dat ik met zoveel verschillende mensen en partijen te maken heb. Ik ga nog steeds voor de kinderen, maar ga ook voor mijn team en voor de ouders.”

Met nog maar een paar weken te gaan, is het einde van het schooljaar alweer in zicht. Een bijzonder jaar mogen we het noemen en dat geldt zeker voor collega Mirjam Roozendaal. Zij kijkt niet alleen terug op dit bijzondere schooljaar, waarin lesgeven op afstand plotseling noodzaak werd, maar óók op haar eerste jaar als directeur van de Corantijn.

Je hebt al een lange loopbaan binnen AWBR. Vertel, hoe ben je op de Corantijn terecht gekomen?
“Dit jaar is al mijn 20ste jaar in het onderwijs. Voordat AWBR bestond was het van de gemeente, waar ik destijds werkzaam was. Dus wat dat betreft ben ik eigenlijk nooit van organisatie veranderd. Binnen AWBR zelf heb ik wel verschillende functies gehad.

Twintig jaar geleden ben ik begonnen als leerkracht van groep 6, 7 en 8. Dat heb ik een aantal jaar gedaan, waarna ik intern begeleider ben geworden. In mijn laatste jaar als intern begeleider was ik daarnaast ook werkzaam als adjunct-directeur. Daarna ben ik hier op de Corantijn begonnen en nu zit mijn eerste jaar als directeur er al bijna op.”

“Ons nieuwe logo staat echt voor de school en past bij ons verhaal.”

Waarom koos je uiteindelijk voor de functie van directeur?
“Na 13 jaar als intern begeleider begon het toch te kriebelen; ‘wat is er nog meer?’. En uiteindelijk bracht het me hier. Wat ik nú zo leuk vind aan mijn functie is dat ik met zoveel verschillende mensen en partijen te maken heb. Ik ga nog steeds voor de kinderen, maar ga ook voor mijn team en voor de ouders.”

Hoe kijk je terug op je eerste jaar op de Corantijn?
“Het was natuurlijk een hectisch jaar, maar ik kijk er héél positief op terug. Hoe we de hele coronacrisis tot nu toe hebben doorstaan met alles wat daarbij komt kijken en de normale werkzaamheden die ook doorlopen. Dat maakt het erg druk en dat brengt ook een beetje stress, maar ik heb dit jaar ook al veel dingen in gang kunnen zetten, veranderd of aangeslingerd. En dat zijn hele positieve dingen die goed zijn voor de kinderen, voor de leerkrachten en goed zijn voor de school. Ik verheug me dan ook ontzettend op de start van het nieuwe schooljaar om dan met mijn visie en mijn team door te gaan op de Corantijn.”

OBS Corantijn AWBR

En een nieuw logo natuurlijk, wat is het verhaal daarachter?
“Ja, daar ben ik echt super trots op! Ik vond het vorige logo helemaal niks. Ons nieuwe logo staat echt voor de school en past bij ons verhaal. De kronkelende lijn is de rivier de Corantijn, deze ligt in Suriname. Maar de lijn staat ook voor de ontwikkeling van de kinderen. Het is dan ook geen rechte lijn, maar een lijn die in beweging is. De acht mozaïek steentjes staan voor de acht leerjaren van de kinderen, maar ze staan ook voor de variëteit. De Corantijn is echt een gemengde buurtschool met uiteenlopende achtergronden en veel diversiteit. Vandaar de verschillende vormen en kleuren.”

Wil je nog iets kwijt?
“Dat ik met Corantijn heel erg blij ben. Ik heb een topteam. Het is een divers team met hele leuke mensen, waarmee ik echt goed kan samenwerken. Maar ook de kinderen, ze zijn totaal verschillend en dat maakt het juist zo leuk.”

“Van mensen om mij heen word ik gewoon blij, dus wat dat betreft was de coronatijd voor mij sowieso wat minder. Ik gedij beter met mensen om mij heen.”

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden op de Corantijn? Bekijk dan snel onze vacatures of neem gerust contact met ons op.

Doel van het project:
Dit project heeft als doel om het voor de kinderen met extra ondersteuningsvragen beter te doen waar het beter kan. Kortweg willen we de volgende voordelen voor de hulpvraag van kinderen realiseren: Meer snelheid, meer ‘thuisnabijheid’ én hogere kwaliteit.

Het centrale idee daarbij is dat door samenwerking van de scholen van verschillende besturen in elk van de zeven wijken in Amsterdam West meer bereikt kan worden dan mogelijk is door elk van de scholen en besturen afzonderlijk. In elk van de zeven wijken staan gemiddeld 8-10 scholen, in de regel vallend onder 4-6 besturen. Door de expertises van onderwijs, jeugdhulp, buurt- en welzijnswerk per wijk slimmer en minder vrijblijvend te bundelen, kan de hulp eerder, beter en dichter bij de kinderen en hun gezinnen georganiseerd worden.

Om van start te gaan met de ontwikkelde aanpak is een keuze gemaakt voor de twee pilotwijken: Osdorp en Bos en Lommer. We gaan daar aan het werk, waar de kinderen de grootste behoeften hebben aan extra ondersteuning en nieuwe aanpakken.