Skip to main content

In gesprek met …

Naam: Thijs Roovers
School: Leonardo da Vinci en na de zomer de Tijl Uilenspiegel
Functie: Leerkracht binnen AWBR, maar daarnaast ook initiatiefnemer van- en kwartiermaker bij het Lerarencollectief.

“Ik ben best wel een leerkracht van de oude stempel, denk ik” antwoord Thijs Roovers, leerkracht aan de Leonardo da Vinci, op de vraag wat voor leerkracht hij is. “Ik vind het fijn om les te geven aan een vaste groep kinderen, ik houd van structuur met klassikale instructies en dan het liefst in de ochtend.” Volgend schooljaar gaat hij na bijna tien jaar de Leonardo verlaten voor een nieuwe uitdaging op de Tijl Uilenspiegel. Een mooi moment om Thijs beter te leren kennen.

wat jij wilt AWBR

Wanneer je Thijs leert kennen zou je denken dat deze man voor het onderwijs geboren is. Toch was het niet zijn eeuwige droom om leerkracht te worden. In tegendeel, na wat heen en weer gehop tussen verschillende banen, ontdekte Thijs zijn talent en aanleg voor een rol als leerkracht vrijwel per toeval. “Toen ik er een jaar tussenuit ging en ging zeilen met groepen kinderen, kwam ik erachter dat ik het werken met kinderen heel tof vond. Ik kreeg er genoeg energie van om er meer van te willen weten en erin door te willen leren.”

Een overstap naar het onderwijs
Op z’n 28ste besloot Thijs te starten met de pabo en sindsdien is er veel veranderd. “Wat ik hiervoor heb gedaan, was altijd echt werk. Waar ik vroeger om vijf uur klaar was, begon het andere leven. Dat is tegenwoordig veel meer verweven. Leerkracht zijn is een onderdeel van wie ik ben. Het is mijn werkleven, maar het trekt zich ook door in de dingen die ik lees, waarvoor ik mij hard maak en de dingen die ik initieer.”

“Leerkracht zijn is een onderdeel van wie ik ben. Het is mijn werkleven, maar het trekt zich ook door in de dingen die ik lees, waarvoor ik mij hard maak en de dingen die ik initieer.”

“Dat geldt niet alleen voor mij, je ziet het ook terug bij mijn collega’s. Er wordt hard gewerkt, maar je weet waar je het voor doet. Je voelt dat je van toegevoegde waarde bent in het leven van de leerlingen en dat je echt een verschil kunt maken. Je beseft dat leerlingen maar één kans krijgen op goed onderwijs, ze krijgen geen herkansing.” Een verantwoordelijkheid waar Thijs en zijn collega’s graag af en toe iets langer voor doorwerken, maar waarbij ook grenzen stellen ontzettend belangrijk is. “Nu hard werken, betekent strakst ook even terugschakelen.”

AWBR Thijs Roovers

Goed werkgeverschap 
Goed werkgeverschap heeft hierin een erg belangrijke rol, zowel op school- als op stichting niveau. “Met beiden ben ik altijd ontzettend blij geweest. De Leonardo da Vinci is gewoon een prettige school met een fijn, gemotiveerd en professioneel team. Het verloop en verzuim zijn laag, maar er wordt dan ook goed gelet op of mensen niet te veel doen.” Dat Thijs na dit schooljaar de overstap gaat maken naar de Tijl Uilenspiegel ligt dan ook zeker niet aan de school. “Het was sowieso tijd voor een nieuwe uitdaging. Daarnaast ben ik me ervan bewust dat ook binnen onze stichting het lerarentekort oneerlijk verdeeld is. Ik wist dan ook dat als ik zou gaan wisselen, ik graag daar aan de slag wilde gaan waar dat het hardst nodig is.”

Gelukkig was er voor Thijs ook geen twijfel nodig over AWBR. “Ik ben heel tevreden over deze stichting en heb het altijd ervaren als een ontzettend fijne werkgever met korte lijntjes en een fijne sfeer. Daarnaast hebben ze ook echt in mij geïnvesteerd. Van AWBR heb ik mijn opleiding gekregen.”

Aan de slag binnen AWBR
Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging in het basisonderwijs? Een uitdaging als leerkracht of intern begeleider? Of past een functie als schoolleider, onderwijsassistent, conciërge of administratief medewerker beter bij jou? Bekijk dan hier onze vacatures. Zit jou vacature er niet bij? Neem dan contact met ons op en vertel ons wat jij wilt.

Doel van het project:
Dit project heeft als doel om het voor de kinderen met extra ondersteuningsvragen beter te doen waar het beter kan. Kortweg willen we de volgende voordelen voor de hulpvraag van kinderen realiseren: Meer snelheid, meer ‘thuisnabijheid’ én hogere kwaliteit.

Het centrale idee daarbij is dat door samenwerking van de scholen van verschillende besturen in elk van de zeven wijken in Amsterdam West meer bereikt kan worden dan mogelijk is door elk van de scholen en besturen afzonderlijk. In elk van de zeven wijken staan gemiddeld 8-10 scholen, in de regel vallend onder 4-6 besturen. Door de expertises van onderwijs, jeugdhulp, buurt- en welzijnswerk per wijk slimmer en minder vrijblijvend te bundelen, kan de hulp eerder, beter en dichter bij de kinderen en hun gezinnen georganiseerd worden.

Om van start te gaan met de ontwikkelde aanpak is een keuze gemaakt voor de twee pilotwijken: Osdorp en Bos en Lommer. We gaan daar aan het werk, waar de kinderen de grootste behoeften hebben aan extra ondersteuning en nieuwe aanpakken.